Biografie

aaeaaqaaaaaaaafvaaaajdzjntq4otqwltbkmdytndi4mc04mmm5lwixnzi2zjyym2rmnwGeboren in Den Bosch, op 10 maart 1964. Rob was de vierde van vijf kinderen, de derde zoon. De kleuterschool stond tegenover de delicatesse winkel van zijn vader in Amersfoort, waarin ook zijn moeder in de kinderjaren bijna altijd te vinden was. ‘’Ik kreeg dus al vroeg de ruimte om mijn uitstapjes te maken. Als 5-jarig mannetje wandelde ik onbevangen door straten en over pleinen, op zoek naar vriendjes.’’

De lagere school bezocht Rob in Hoogland, ze stond bekend als de ‘meisjesschool’ van het dorp. Hij zat in de eerste gemengde klas, een geslaagd experiment. Hij doorliep de klassen probleemloos. Wat opviel: ‘’Er stonden alleen maar meesters. Kom daar nu maar eens mee!’’

Daarna belandde hij op het atheneum. En ontpopte hij zich als een leerling die gemiddeld scoorde, maar zijn ei werkelijk kwijt kon als er werd gesport of anderszins bewogen. ‘’Overal waar een balletje bij zat, was interessant.’’ Hij voelde zich een teamspeler, genoot van het spel en van medespelers. Het resultaat was allesbehalve heilig. ‘’Ik begreep niet waarom een trainer soms dezelfde jongen wisselde.’’

De Academie voor Lichamelijke Oefening (1982-1986) was een logische vervolg als hbo-opleiding. Vier jaar later stond hij voor de klas, was hij een veelgevraagd invalkracht, altijd enthousiast . In het contact met individuele leerlingen en zijn improvisatie zat zijn grote kracht, overzicht houden en vooral structuur aanreiken was een punt van aandacht. ‘’Ik holde van de ene naar de andere school, werkte met kleuters, maar ook met pubers en jongvolwassenen, in het beroepsonderwijs. Een goede leerschool.’’

Hij volgde namelijk tegelijkertijd een tweede spoor, in de sportjournalistiek. Toen er een vaste baan (1988) bij een dagblad werd aangeboden, maakte hij de keus. ‘’Zonder achtergrond, maar door mijn nieuwsgierigheid en bereidwilligheid gingen er snel veel deuren open.’’ Hij was allround en selfmade, zo’n kracht die elke organisatie goed kan gebruiken. ‘’Verder kijken dan je eigen dagelijkse bezigheden, je verantwoordelijk voelen voor het geheel.’’

De valkuil diende zich aan toen hij in een managersrol (1998) vastliep. ‘’Ik trok veel naar me toe en begon daar last van te krijgen.’’ In 2001 ging zijn wereld schuiven en vielen er zekerheden weg en belandde hij in een nieuwe levensfase. ‘’Veel vragen, wie ben ik, maar nog geen antwoord. Het werd tijd om in de spiegel te gaan kijken.’’

In zijn zoektocht doorliep hij vele trajecten, workshops en cursussen. In die periode (2003 - 2007) schoof de journalistiek steeds meer naar de achtergrond. ‘’Geen context waarin tijd en aandacht is.’’ Vanuit het besef van verbondenheid werd RAAKVLAK geboren. ‘Verbindend ondernemen’ betekende dat de mens terugkeerde in de zakelijke wereld en ging het werkende leven vanaf dat moment om meer dan geld verdienen. ‘’Omdat ik Martin Buber begrijp als hij zegt: ‘In den beginne is de relatie, alle werkelijke leven is ontmoeting.’

Staan voor jezelf, aandacht voor de ander en zorg voor het geheel. Vanuit dat commitment leeft Rob als mens en ondernemer zijn leven. Hij zette zich in voor het innovatieve ontwikkel- en leerplatform Yumanix en werd ook actief voor de Eigen Kracht Centrale. Op de vraag van NIVOZ om het platform ‘hetkind’ verder vorm te geven, hands-on, voelde hij zich twee jaar later (in 2011) uitgenodigd. ‘’Het onderwijs heeft me nooit losgelaten."

Hij is inmiddels vier dagen per week in Driebergen actief, maar voelt zich er 24 uur per dag mee verbonden. ''Twee werelden zijn voor mij bij elkaar gekomen. Die van het onderwijs, het leren en ontwikkelen, en mijn redactionele vaardigheden. Die kan ik nu inzetten voor een ander doel: als kennismanager en om mensen met een gezamenlijke missie te verbinden. Het NIVOZ biedt een context waarin ik mezelf – temidden van anderen – kan blijven ontwikkelen. Ik kan er veel van mijn energie en talenten kwijt. De principes van ‘hetkind’ zijn op die weg prachtige uitgangspunten.’’

Ontwikkeling blijft zijn aandacht trekken. Rob volgde in 2013 en 2014 trajecten op de Venwoude Levensschool, het Fundament en de Centaur, en gebruikt de dans van 5ritmes wekelijks om zichzelf met de levensstroom te verbinden.  Recent is hij gestart met een 2-jarige opleiding aan het Massage Instituut in Zeeland, waarin energetisch massage en ademwerk centraal staan, gebaseerd op zijnsoriëntatie en Oosterse en westerse filosofieën en technieken.

Achter deze link vindt u het CV van Rob (gedateerd) en een aantal (oude) referenties.

Deel Raakvlak...Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on TumblrShare on Facebook